Kraków: kursuje kolej aglomeracyjna

Kraków: kursuje kolej aglomeracyjna

11
0
SHARE

W niedzielę 13 grudnia ruszyła kolej aglomeracyjna czyli druga linia szybkiej kolei aglomeracyjnej z Krakowa do Miechowa i Sędziszowa. Nowy rozkład jazdy na tej trasie odbiega od zapowiadanej cykliczności kursowania pociągów, która miała być wyznacznikiem kolei aglomeracyjnej w województwie małopolskim. Skąd taki problem?

–  Główną przyczyną braku cykliczności pociągów SKA na trasie Kraków – Miechów – Sędziszów jest ograniczona przepustowość odcinka Kraków Główny – Kozłów. Na tym odcinku kursuje znacząca ilość pociągów spółki PKP Intercity S.A. Odcinek ten pokonują niemal wszystkie pociągi jadące z Krakowa w kierunku północnym (Warszawa, Gdynia) i zachodnim (Wrocław, Poznań, Szczecin). Praktycznie uniemożliwia to utrzymanie na tę chwilę stałych, cyklicznych godzin kursowania pociągów SKA – tłumaczą pracownicy Kolei Małopolskich.

Jasne jest dla każdego człowieka myślącego, że problem nie zjawił się nagle a dobry gospodarz i inwestor powinien ten zastany porządek uwzględnić w założeniach inwestycji, budując np. dodatkowe tory.

Przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego kilkakrotnie deklarowali, że model funkcjonowania pierwszej trasy SKA (Kraków Lotnisko/Airport – Kraków Główny – Wieliczka Rynek-Kopalnia), czyli cykliczność i stałe godziny kursowania, zostanie przeniesiony na kolejne trasy. A jednak w nowym rozkładzie tego nie uwzględniono? Nie udało się uzyskać cyklicznego rozkładu jazdy opartego o odjazdy ze stacji początkowych co pół godziny w godzinach szczytu oraz co godzinę poza, w równych odstępach czasowych. Przerwy pomiędzy połączeniami nie wynoszą np. równo 30/40/60 minut, ale nawet ponad godzinę.

Jest coś na pocieszenie:

To honorowanie biletów (taryfa i tabor) zapowiedziały Koleje Małopolskie. Wzajemnie honorowanie biletów jednorazowych i miesięcznych przez KMŁ oraz Przewozy Regionalne na wspólnie obsługiwanym odcinku.

Planowana taryfa przewiduje niższe ceny biletów niż w pociągach kursujących w rozkładzie jazdy 2014/15, jak również niższe niż u przewoźników drogowych, którymi dysponuje Samorząd Województwa Małopolskiego (należy pamiętać, że rok 2015 już się kończy, a informacji o przedłużeniu brak).

W rozkładzie jazdy 2015/2016 Województwo Małopolskie przekaże spółce Koleje Małopolskie do realizacji przewozów następujące pojazdy EZT serii EN64 i EN99 zakupione przez Województwo Małopolskie w ramach realizacji projektu POIiŚ 7.3-42 pn. „Zakup taboru do obsługi połączeń w aglomeracji krakowskiej”, EZT serii EN77 zakupione w projekcie „Zakupy taboru kolejowego” zrealizowanym w ramach MRPO na lata 2007 – 2013. Zwiększenie ilości taboru udostępnionego „Kolejom Małopolskim” jest uzasadnione uruchomieniem przewozów w ramach drugiej linii aglomeracyjnej (Kraków Główny – Miechów/Sędziszów) oraz zapewnieniem właściwej rezerwy taborowej – informuje biuro prasowe Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego. Taka decyzja będzie miała związek z częściowym wycofaniem nowoczesnych jednostek obsługujących obecnie niektóre połączenia np. do Krynicy, Zakopanego czy Bielska-Białej.

W dalszej informacji czytamy, że w celu uzupełnienia oferty drugiej linii SKA planowane jest wydzielenie specjalnych parkingów. Przewoźnik poinformował, że władze miasta i gminy Miechów podejmują uzupełniające działania dla zorganizowania przy stacji parkingu typu P&R. Podobne inicjatywy i działania są również realizowane przez miasto i gminę Słomniki przy stacji kolejowej Słomniki.

Salomea Widacka

Fot. Youtube.org

BRAK KOMENTARZY

Zostaw odpowiedź