Złudzenie prawdy – to reklama

Złudzenie prawdy – to reklama

2
0
SHARE

Sok fot. E.KańskaSzklanka prawdziwego soku… Czy zdajemy sobie sprawę, że soki, które najczęściej są reklamowane jako samo zdrowie, nic wspólnego ze zdrowiem nie mają? Soki, które tak bardzo polecane są dzieciom najczęściej mają w składzie cukier lub syrop glukozowy-fruktozowy. Jeżeli dodatek cukru wynosi mniej niż 2 łyżeczki cukru na cały litr soku, to producent nie musi znakować soku jako słodzony! 2 łyżeczki cukru nie stanowią wielkiego zagrożenia dla naszego zdrowia, jeżeli pijemy taki sok od czasu do czasu. Jednak regularne spożywanie soków, które mają w swoim składzie cukier, jest niezdrowe.

 Inaczej sytuacja wygląda w przypadku nektaru. Nektar to rozcieńczony z wodą sok, przecier albo mieszanina tych produktów. Maksymalny dodatek cukru lub miodu nie może przekraczać 20% wagowych produktu końcowego. Dopuszczalne jest też zastąpienie cukru lub miodu innymi substancjami słodzącymi. Minimalna zawartość soku w nektarze jest ściśle określona przepisami i wynosi:

50% dla jabłek, gruszek, pomarańczy, brzoskwiń oraz ananasów,

40% dla jeżyn, malin, truskawek, czereśni, moreli,

35% dla wiśni,

30% dla śliwek, agrestu oraz żurawin,

25% dla porzeczki (czarna, czerwona, biała), cytryny, bananów, granatów, mango, papai, guawy.

Takie proporcje owoców i dodatki w postaci cukru i substancji słodzących nie gwarantują bomby witaminowej, którą może nam zapewnić wyciskany własnoręcznie sok! Warto w tym przypadku zainwestować w kupno sokowirówki lub wyciskarki do soków. Ale jakie urządzenie będzie najlepsze?

Warto odpowiedzieć sobie na kilka podstawowych pytań:

Jakie gatunki owoców i warzyw chcemy wyciskać?

Sokowirówka najlepiej radzi sobie z wyciskaniem tradycyjnych owoców i warzyw. Jeżeli jednak będzie nam zależało na soku z warzyw liściowych czy ziół – natka pietruszki, kapusta, pokrzywa – wyciskarka soków będzie do tego znakomita.

Ile soku zamierzam wyciskać?

Niektóre sokowirówki są stworzone do wyciskania mniejszej ilości soku. Oczywiście nie dowiemy się tego od producenta. Przed zakupem konkretnego urządzenia warto przeczytać opinie o tym produkcie. Często okazuje się, że delikatna budowa sokowirówki nadaje się do wyciskania szklanki soku dziennie.

Jeżeli zaopatrzymy się w wyciskarkę lub sokowirówkę, czas przystąpić do działania. Na początek polecałabym wyciskanie soku z owoców. Soki z warzyw mają swój specyficzny smak i nie każdemu od razu zasmakują. Jakie owoce i w jakich proporcjach będą najlepsze? To zależy od naszego gustu. Przez pierwsze dni użytkowania można robić sok z jednego rodzaju owocu, np. pomarańcz, jabłko, grejpfrut, i stopniowo poznawać ich smak – „mieszanki” w kartonie nie mają nic wspólnego ze smakiem prawdziwych owoców! Potem warto poeksperymentować z owocami i warzywami – takie zielone koktajle zawsze są zdrowe i pyszne. Odpowiednią proporcją będzie 60% owoców i 40 % warzyw – słodki smak owoców zniweluje gorycz niektórych warzyw. Jeżeli nie mamy pomysłu na witaminowy koktajl, warto poszukać przepisów w Internecie. Obecnie moim ulubionym sokiem jest mieszanka jabłek i natki pietruszki. Kilka kropel z natki sprawia, że sok przybiera zieloną barwę, a jabłka decydują o jego słodkim smaku. Zachęcam do picia regularnie jednej szklanki soku dziennie. Zawsze zatem warto zrezygnować ze słodzonych nektarów na rzecz prawdziwego soku!

Ewelina Kańska

Fot. E.Kańska

BRAK KOMENTARZY

Zostaw odpowiedź